Le grand départ

12 juli 2019 - Burgos, Spanje

Houston,  we have a problem. Het eindpunt van onze vorige etappe lag in Burgos, Spanje. De bedoeling was om ongeveer dezelfde route te volgen met de wagen. We weken even af om paar dagen aan de boord van de Loire te verblijven. Zoals van pelgrims  kan verwacht worden, deden we onze uitstap per fiets. We bezochten het imposante Chateau Chambord, waarmee met de bouw aangevangen is in de 16 de eeuw onder impuls van de Franse koningen.  Het kasteel werd paar eeuwen afgewerkt onder het bewind van koning Henri Charles, bijnaam koning architect. Wat vergelijkbaar met onze Bob de Bouwer. Op het einde van de rondrit stellen we vast dat de batterij van de fiets van Helga op off staat en elke medewerking vertikt. Paniek! We logeerden in hotel langs een fietsroute waar elke avond 10 fietsers overnachtten. Die kunnen ons doorverwijzen naar fietsenmaker. Dachten we. We kregen snel de boodschap dat niemand in Frankrijk op elektrische fiets rijdt. Dan toch aandringen op adres fietsenmaker. In het dorp zelf geen enkele. In naburig dorp één gevonden, maar geen ervaring met elektrische fietsen. Deze gaf wel coördinaten door van grote fietsenwinkel, 15 km verder. Wij daar met de wagen naartoe om tegen 18 uur aan te komen. Na korte beschrijving van ons reuze probleem, neemt de technieken de teller van het stuur, blaast eens op de achterkant, monteert, drukt op reset knop van de batterij en batterij gaat over op on.  In ons hotel superblij dat ze adres hebben van fietsenmaker. Je weet maar nooit.

Volgende dag met de wagen richting Spanje.  We planden om Pyreneeën over te trekken in Saint Jean Pieds de Port, zelfde rit die we 3 jaar geleden hebben gefietst. Impressionante 18 km klim. ...Moesten we er met de fiets nog over moeten, we waren teruggekeerd. We stellen ons vragen over wat ons nu nog te wachten staat.

In Pamploma aangekomen hadden we geluk. Met het weer, want de dag voordien nog hevige regenval waardoor de stierenloop niet had kunnen doorgaan wegens te gevaarlijk.  Voor de mensen, denken we. Iedere ochtend  een week lang worden 8-tal stieren in de smalle straten gelaten die in volle galop naar arena lopen. Honderden mensen lopen 10 tal meters mee in de hoop niet vertrappeld te worden. Sommige slagen er zelfs in.

We kwamen een koppel tegen waarvan hun zoontje zijn eerste woordjes uitbracht. De vader stelde terecht vast dat het kind niet lispelde. Het gaf onmiddellijk opdracht aan zijn vrouw om dringend met zoonlief naar de logopedist te gaan. Die bracht het heugelijke nieuws dat met nodige oefening dit wel goed komt.

Wij zijn in Burgos aangekomen en zaterdag 13 juli starten we met het echte werk, trotseren we de hitte en mengen we ons onder de pelgrims.

1. Veerle:
    Succes he! Geniet ervan!
  2. Hilde gheysen:
    Veel succes Helga en co!
  3. Christine:
    12 juli 2019
    Heel veel succes, en hopelijk blijft de batterij het goeddoen hé!
  4. Jo De Ridder:
    12 juli 2019
    Succes en vergeet de stekker niet in te steken ;-)
    Go!
  5. Annick:
    13 juli 2019
    Wij hebben in Toscane ook zo onze zorgen.
    Gisteren hebben we moeten kiezen tussen wijnen met 100% Sangiovese druif of een mengeling van Sangiovese, Merlot en Canernet Sauvignon.
    We zijn er nog niet goed van
  6. AnneDe Ridder:
    13 juli 2019
    Hopelijk veel fietsplezier, geen pech en een veel doorzettingsvermogen, ik duim voor jullie voor een veilige en vlotte fietstocht, ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal ...
  7. Paul De Bruecker:
    Beste bedevaarders,

Veel fietsmoed!!! Als Helga een beetje moe zou worden...een tip....blaas even op de achterkant en resetten!!

Ann Paul