Dag 11: ups and downs....

23 juli 2019 - Portomarin, Spanje

Vandaag een pittige rit achter de rug. Gelukkig op tijd vertrokken om de hitte te misleiden. Tegen 13.30 uur hadden we onze 50 km op en neer al achter de rug en kwamen aan in Portomarin.

Gisteravond ons eens goed laten gaan! Het was nog niet goed geschreven of ik besefte al dat enige toelichting nodig is.  We hadden een albergue geboekt, dit zijn slaapplaatsen voor pelgrims.  Een slaapplaats kost eur 10 per nacht. Wij boekten de suite, 45 euro voor 2!  Daarna ons beentjes onder tafel gestoken voor een bijna gastronomisch menu. Paella als voorgerecht, zalmforel als hoofdschotel gevolgd door fruitsla als dessert.  Hiervoor moesten we eur 10 per persoon betalen.  Inclusief een fles wijn, keuze uit rood of wit. Een bijkomende fles kon, maar hiervoor moest eur 3,60 worden bijbetaald. De man aan de tafel naast ons dacht dit te doen, maar stelde vast dat zijn voeten aan het zwellen waren ter hoogte van zijn enkels en heeft maar wijselijk van dit initiatief afgezien. Wij in onze euforie hebben up-grade van de wijn genomen en nadien geslapen als een roos. Misschien waren we wel de enige, want aan het ontbijt was het stil.  Iedereen reeds vertrokken.  Wij volgden hun voorbeeld en vatten onze rit aan. Na 10 km kwamen we onze burn out man tegen. Die heeft intussen de naam Rob gekregen. We waanden ons in België, er werd voornamelijk over het weer gesproken.  Gaat het regenen ? Van onweer moet je bang zijn. Buienradar voorspelt geen regen, Spaanse radar voorziet al om 13 uur regen. Met deze wetenschap reden we verder. Iets verderop kwamen we bij 9de eeuwse kapel aan. De aankondiging was duidelijk, maandag gesloten voor onderhoud. Deur muurvast. Waarschijnlijk de brug gemaakt met 15 augustus.

We fietsten een mooie streek door, met beginnende wijnbouw, veel groen, en, zoals gezegd, heuvelachtig. Voor de grote hitte kwamen we aan in Portomarin, op tijd voor de lunch.  Weer een 3 gangenmenu van eur 10, inclusief drank.

Portomarin ligt aan een stuwmeer en het oude dorp is in het verleden onder gelopen. De San Nicolas kerk, die dateert uit de 12 - 13 eeuw, werd gered, de stenen werden genummerd bij de ontmanteling van de kerk en tientallen meter hogerop wederopgebouwd. Een nieuw dorp werd in de jaren 60 op hogere hoogte gebouwd.

Hier staat de mijlpaal dat Santiago nog 100 km verwijderd ligt.  Morgen krijgen we nog klim van 13 km te verwerken en dan gaan we in dalende trend, maar let nog veel ups and downs tussendoor, richting Compostella.  Santiago here we come! 2 more days to go !