Dag 13 : over and out.

25 juli 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Het begon in 2013, Marleen en Helga wilden in 5 keer naar Compostela fietsen, om toe te komen op 55 en 60 jaar. We startten met 5 in 2013. Op de evaluatie eind jaar 1 kwamen we tot de conclusie dat de insteek verschillend was. We besloten om elk zijn invulling te respecteren. De vriendschap heeft onder de beslissing niet geleden. Hopen we.

We hebben het in 4 etappes gedaan, Erpe - Chartres, Chartres - Bordeaux, Bordeaux - Burgos. Aangezien logistiek steeds moeilijker en meer tijd in beslag nam, deden we het in 4 etappes.

Marleen heeft vorig jaar Compostela bereikt!

We fietsten meer dan 2.400 km bij elkaar. We vertrokken in Erpe, reden 100 km door België, doorkruisten gans Frankrijk en reden 1.000 km in Noord Spanje.  We kwamen verschillende landschappen tegen, diverse volkeren en niet alleen Fransen en Spanjaarden. We kwamen boeiende en interessante lokale mensen tegen, altijd bereid om hulp te bieden, ook als we er, vnl. in Spanje, niet alles van begrepen.  Maar dat stoorde niet.  Meestal gierden we samen van het lachen.  De Spanjaard die ons een uitleg gaf van zeker 5 minuten om onze laatste 5 km van die dag te bereiken. Terwijl het gewoon links afslaan was, de baan volgen en we kwamen op ons einddoel uit. En top of the bill, achteraf zagen we dat daar een grote wegwijzer stond te blinken!

We kwamen boeiende en interessante mensen tegen die de pelgrimstocht hetzij te voet hetzij per fiets aflegden. Veel mensen doen deze tocht met een doel, hetzij gezondheid die herwonnen is, hetzij om verlies te verwerken, hetzij om een nieuwe fase in hun leven vorm te geven, of uit katholieke overweging. De openheid waarmee mensen hierover spreken is soms aandoenlijk, maar nooit storend.

We zijn door alle soorten weer gefietst. We hebben ons ingepakt in plastieken zakken bij onze doortocht in Frankrijk om terug wat warmte te krijgen en te kunnen doorfietsen om ons dag einddoel te bereiken.  De laatste tocht zijn we door tropische temperaturen gefietst, om toch vandaag weer te eindigen als 2 waterkiekens.

Voor de fietser begint de tocht na Leon, de rest is opwarming. Van dan af is er geen enkel vlak stuk weg en permanent bergop gevolgd door bergaf.  Je krijgt schrik van de bergaf met de wetenschap dat een stuk bergop volgt, alleen weet je niet hoe lang en hoe steil.

We hebben genoten van de diverse soorten eten en drank die doorheen ons parcours te verorberen viel. Van la cuisine Française tot Spaanse tapas, ... Diverse wijnstreken aangedaan, het mag aangenaam zijn ook.

We hebben een reislog aangelegd en ons dagelijks kort verhaal gedeeld met vele trouwe volgers. Onze trouwe volger, onze opa, hebben we jammer genoeg vorig jaar verloren. Hij zou zo fier geweest zijn op onze prestatie !

We werden vooruit gestuwd door de dagelijkse reacties van onze volgers. Dank voor de trouwe respons. We voelden dat we dit niet alleen deden en jullie reactie deed deugd.  Dagelijks reikhalzend uitkijken op diverse tijdstippen van avond en ochtend of toch al iemand zou gereageerd hebben!

Onze tocht zit er op! Morgen zoeken we oplossing om met onze fietsen naar Burgos terug te keren, met wagen of alternatief. Het zal wennen worden.  We gaan straks om onze Compostelaat en gaan de eindceremonie meemaken, genieten van de mooie kathedraal.

Het gordijn gaat dicht, het licht gaat uit.... We bedanken jullie voor jullie interesse in ons dagelijks verslag.

veel liefs en tot in België !

Compostela, 25 juli 2019.  Helga en Guy.

1. Lucie Vandercammen:
    25 juli 2019
    Nous avons suivi votre périple 2019 et avons partagé un peu de votre émotion aujourd'hui. Pour avoir rencontré plusieurs pèlerins de Compostelle, nous savons à quel point l'arrivée reste un souvenir inoubliable. Que vous dire sinon nos félicitations et notre admiration pour ce que vous venez d'accomplir! A bientôt peut-être...
  2. Gittan:
    Dikke proficiat powerwoman and powerman! Wat een prestatie!
    Zoveel respect voor jullie! 😘
  3. Jan en Erna:
    25 juli 2019
    Van harte proficiat met jullie prestatie! Daar gaan wij een glaasje op drinken en jullie meer dan 1 waarschijnlijk! Vele groeten en hasta la vista in Erpe.

Jan en Erna
  4. Kaat:
    25 juli 2019
    Dit moet echt wel een bijzondere ervaring zijn... Chapeau zulle!
    Geniet ten volle van jullie prestatie. Het wordt waarschijnlijk wel wat afkicken nu.
    Of al een volgende uitdaging aan het plannen? Laat u maar gaan hé!
    Tot in België.

Groetjes,
  5. Wim:
    25 juli 2019
    Dikke proficiat. Heb hetzelfde mogen meemaken in 2004. Onevenaarbaar.
    Een herinnering om je hele verdere leven te koesteren. Well done.
  6. Dirk Huyghe:
    25 juli 2019
    Schitterend - wat een prestatie ! We kijken al uit naar jullie volgende uitdaging ...
    Een leuke terugreis toegewenst en tot in het Aalsterse ... of aan de Midden - Westkust.
  7. Marleen De Paepe:
    25 juli 2019
    👍👏🙏😇🤩💪👊🤛🤝 (eventjes diverse toepasselijke emoticons gebruikt 😁)
    We hebben hier hier in N-Frankrijk, aan de Opaalkust, bij 40 graden 😥 de ganse met jullie meegefietst (figuurlijk dan 😊).
    Ik had gisteren de meteo bekeken voor Compostela en zag inderdaad dat Jullie ook gingen eindigen als waterkiekens ☔️
    Maar dat maakt het o zo voldaan gevoel absoluut niet stuk, hé 😀
    Ik zie dat de kathedraal eindelijk uit de steigers is , waardoor jullie extra stralen op jullie fotofinish 😲
    Ik herken ook aan de foto van Guy aan het ontbijt deze ochtend het fantastische logement van jullie van gisterenavond. Ik had mezelf daar ook getrakteerd de laatste avond 😊
    Zo zijn we toch een beetje samen aangekomen, nietwaar (vanuit zelfde logement én als waterkieken 😅).
    Geniet nu maar na en laat jullie vanavond eens goed gaan 🍾🥂🕺💃
    Morgen blijft de fiets toch op stal... of het ware dat jullie doorfietsen naar Finistera...?
    Én terug.... zoals een Nederlandse vrouw die wij in ons 2e fietsjaar toen zijn tegengekomen, die zei : “Nou, ik kan net zo goed terugfietsen naar Amsterdam!”
    Wat ze ook deed en na enkele weken bij ons in Aalst aanbelde om te overnachten, toen ze op het Denderpad Aalst passeerde richting Amsterdam. Wij hadden immers bij onze korte ontmoeting ons adres gegeven aan haar voor het geval ze passeerde in Aalst. En ja, pelgrims laat je niet in de steek, toch 😀.
    Dus, terugfietsen naar Burgos of Erpe is zeker een optie, maar wellicht toch terug bergop en bergaf, maar dan in tegenovergestelde richting 😅
    In het roadbook staat de terugweg ook beschreven, hé. Dat maakt het al wat eenvoudiger.
    Ik heb mijn fiets met de Spaanse post (Coreos) laten overbrengen. Was echt OK en voor zeer weinig geld. Fiets mee op de trein kon enkel als fiets volledig gedemonteerd was en in fietszak zat. Maar misschien is Spaanse nmbs intussen van gedacht veranderd....
    Enfin, best rustig terugkeren is de boodschap, nagenietend van jullie mooie avontuur !
    Vele groeten.
    Marleen en Jan
  8. Ann:
    25 juli 2019
    Vandaag, op de heetste dag ooit in België (40 graden Celsius) komen jullie aan in Compostela. Dat is iets om nooit te vergeten. Opa zou inderdaad zeer fier geweest zijn. Maar waarschijnlijk weet hij dit hoor ! Knuffel
  9. Delphine Van der Veken:
    Prachtig wat jullie gedaan hebben. Ik hoop dat jullie alle verhalen en foto's zullen samenbundelen
    in een album of .... voor het nageslacht .
    En tot de laatste dag met de glimlach.
    Proficiat.
  10. Amber Baeyens:
    25 juli 2019
    Proficiat, jullie hebben dat super gedaan!😃👍🏼 Wat een top prestatie! 🏆🎖Jullie zijn een groot voorbeeld voor mij😊
  11. Myriam:
    Fantastische tocht. Jullie hebben dat als koppel zo mooi gedaan. Later, in het rusthuis zullen jullie kunnen terugblikken op deze mooie ervaring.
    Een dikke proficiat en veilig terug thuis
    Myriam
  12. Lilyane Verbeeck Van de Waeter:
    25 juli 2019
    Onvoorstelbaar wat jullie gepresteerd hebben ik ben uitzonderlijk fier op jullie beiden. en nu maar genieten ..........
    Dank voor alles !
  13. Ingrid en Rik:
    Beste Helga en Guy,
    Een dikke proficiat van mij en van Rik voor deze topprestatie, om nooit te vergeten!
    Wij hebben iedere dag genoten van jullie enig reisverhaal.
    Wij zien jullie graag terug in Aalst om samen bij een hapje en een drankje na te genieten van deze unieke ervaring.
    Nu de gordijntjes dicht gaan nog een knusse en veilige nacht...
    Veel liefs van
    Ingrid en Rik
  14. AnneDe Ridder:
    25 juli 2019
    Prachtige en onvergetelijke prestatie van jullie beiden. Dit kunnen jullie "inkaderen" voor het leven .
    Tot binnenkort X
  15. Jo De Ridder:
    Muchas felecidadas! 🚴‍♂️
    Het einddoel is bereikt, ronduit schitterend!
    Geniet nog van de sfeer en veilig thuis.
    Tot in den draai 😉
  16. Tom:
    Helga en Guy,

Ook wat ons betreft een oprecht proficiat voor de inspanning.
    Toch een beetje (gezond) jaloers op wat jullie hebben neergezet. ;-)

Ik wens jullie een spoedige en vooral veilige terugtocht.

Tom.
  17. Ines De Backer:
    26 juli 2019
    Opa zou inderdaad mega fier geweest zijn op jullie en zo zijn wij! Dikke proficiat.
  18. Bert garrebeek:
    Hallo,
    Ik heb de weg een eerste maal gereden in 2013tot chartres...mijn fietspartner was onderweg gevallen, zodat we besloten met pijn in het hart terug te keren...
    In 2014 besloten we te vertrekken vanaf Poitiers en bereikten heelhuids Compostela na hard zwoegen...bloed, zweet , tranen en toch ook veel gelachen.....
    In 2015 ...vertrokken we vanaf Beersel bij Brussel...een tocht van 2.480 km tot Compostela ...een heus avontuur...als zelfstandige hadden we 30 dagen....maar ondanks de hitte in de Landes....ook bij de 40 graden....en hagel en sneeuw op de o cebreiro....en slapen in een kerkje....op de bank op een kerkhof...bereikten we euforisch Compostela .....we wilden graag her en der een dagje blijven of er toch een week meer beleven....ik heb deze blog met plezier gelezen.....
    Ik hoop dat het bij sommigen van jullie nu echt gaat kriebelen.....
    Nu ik gepensioneerd ben...maar bedrijviger dan ooit tevoren...zoek ik één of meerdere fietspartners...mannelijk en, of vrouwelijk...die in 2020 met mij terug naar Compostela willen fietsen...heb nu ondersteuning....maar voor de criticasters....het is trappen en trappen....de wind rond je hoofd voelen...mekaar ondersteunen ...jezelf tegenkomen....wie zich geroepen voelt....ik zoek geen vriend of vriendin..ik wil er graag eentje zijn....in leven en welzijn, met het hart op de juiste plaats...bert
  19. Pam&Ali:
    Hallo,

Met bewondering hebben we jullie blog gelezen. Wat een prestatie hebben jullie neergezet. Chapeau oftewel: Petje Af!
    Zien jullie in September.
    Liefs
    Pam&Ali
  20. Gaetane:
    Lieve Helga en Guy,
    Jullie zijn fantastisch!!!Geweldig!!!
    Wat een tocht doorheen al die moeilijke etappes!
    Ik vind dat geweldig van zo naar Compostela te fietsen.
    Van harte gefeliciteerd en ik ben blij dat ik jullie een beetje heb kunnen volgen!
    Dikke kus aan allebei, Gaëtane
  21. Nadine mostinckx:
    27 juli 2019
    Amai, mooie prestatie. Geniet ervan...
  22. Paul en Eliane Van Stalle - Van den Eeckhout:
    30 juli 2019
    Liefste Helga en Guy,
    Wat een avonturen !! Wat een prachtige prestatie !! Van harte proficiat !!