Dag 12 : met ons hoofd in de wolken

24 juli 2019 - Arzúa, Spanje

Vandaag op onze bestemming in Arzua toegekomen met blaar op mijn linker wijsvinger. Sinds vandaag, aanvang van de laatste 100 km, voor de stappers het absolute minimum om hun Compostella credential te kunnen krijgen. Daardoor zijn massa stappers deze ochtend vertrokken en lopen ze in dichte rijen richting einddoel.

Deze ochtend met ons hoofd in de wolken onze eerste klim, 13 km, aangevat. Daardoor was temperatuur lager en bijgevolg niet getreurd. We vertrokken met de wetenschap dat na deze beklimming, een dalende trend komt richting Compostella. De zon kwam er eerder door en op de top van de klim waren we al goed bezweet. Tijd voor koffie en frisse moed. Een booming business in deze regio is taxi vervoer, stelden we vast. Terwijl we genoten van onze koffie zagen we taxi's aanrukken die pelgrims uitlieten, die snel een stempel versierden, je moet er nl. 2 per dag hebben, en dan of doorstapten, of doorreden. Ook later tijdens de dag nog diverse taxi's onderweg tegen gekomen.

Daarna zetten wij onze tocht verder langs een rustige smalle baan. Deze zat vol stappers, waardoor wij in de afdaling constant moesten onze fietsbel gebruiken om ongevallen te vermijden.  Dit heeft een blaar opgeleverd.

Nadien kennis gemaakt met de dalende trend van het parcours.  Even technisch nu.  Een dalende trend is deze waarbij de afdaling iets langer is dan de bergop. We zijn vandaag veel afdalingen tegen gekomen! In totaal meer dan 800 klimmeters, nu we toch technisch bezig zijn.

Daarna 15 - 20 km langs drukke baan moeten fietsen.  Daar wordt je niet vrolijk van. Onder weg spraken we onszelf moed in wanneer we de km afstand naar Santiago voorgeschoteld kregen. Ze moesten ons bijna tegen houden of we waren in één ruk doorgereden. Gelukkig hebben we dat niet gedaan anders hadden we nooit kennis gemaakt met de rust, de kalmte, de vriendelijkheid van zus en broer uitbaters, van de albergue rural waar we nu zitten.  Hier gaan we goed slapen, dat weten we nu al.

Als we door de velden rijden, ver van alle drukte, kan je de uitlaatgassen rieken van auto's of moto's die je voorbijrijden.  Blijkbaar niets in vergelijking met de zweetgeur die wij afgeven als we aan ons hotel aankomen, na een fietstocht van 60 km in temperaturen boven de 30 graden.  Maar toch.

Morgen groot feest in Santiago.  Twee weken in juli staat Compostella in het teken van de apostel Santiago, maar op 25 juli is het tevens de feestdag van Galicië.  Galiciërs trekken massaal naar Compostella om dit bij te wonen.  Het is louter toeval dat onze aankomst op die dag gepland is.  Toeval bestaat niet...