Dag 8 : verzengende hitte

20 juli 2019 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Na een korte rit van 30 km kwamen we in Villafranco del Bierzo aan.  Het dorp ontleent zijn naam aan Franse immigranten die na de Reconquista de streek herbevolkten en een burcht bouwden. Hier is de Poort van Vergeving waar voor de pelgrims die niet verder konden wegens ziekte of kwetsuren,een soort vrijstelling mogelijk is van het laatste deel van de tocht.  Wij hebben getwijfeld maar gaan hiervan geen gebruik maken.

Op onze tocht hier naartoe kwam de Cebreiro steeds dichter bij, of omgekeerd. Deze staat morgen geprogrammeerd. Een ruim 30 km lange klim, met stijgingspercentages van 7 tot 9 percent. Dat noemen ze zeer pittig. Oog in oog met de berg gaven we geen blijk onder de indruk te zijn. In ons binnenste klopt ons hart in onze keel. De hoteldame bracht ons het goede nieuws dat morgen extreem hoge temperaturen worden verwacht, nooit gebeurd in deze streek. Als ze dacht ons hiermee te imponeren, is ze niet fout. Bijna nooit haalt men hier temperaturen boven 30 graden. We kondigden onmiddellijk aan dat  we 7h30 aan ontbijttafel zullen zitten. Misschien wil ze ons gewoon vroeg weg.

We verlaten nu regio Léon om Galicië binnen te rijden. Weer andere wijnsoorten.  Dit vergt veel aanpassing voor de body!  De natuur is groener geworden, met wijnranken op onze weg. Het blijft idyllisch mooi om dit met de fiets te mogen doen. We hebben er de verzengende hitte voor over.

We komen veel jeugd tegen op onze route, naast Aziaten, Taiwan en Korea. Voor Spaanse jongeren staat het goed op hun cv bij sollicitatie dat ze de pelgrimstocht naar Compostella hebben gelopen. Voor echte pelgrims blijkt dit soms wat storend te zijn omdat ze in namiddag en avond wel eens feestje durven bouwen.

Weet je wie we deze ochtend tegenkwamen aan de prachtige Tempeliersburcht van Ponferrada? Neen niet Sebastián, maar onze Taiwanese fotograaf van gisteren. Hij bereidt ons een 10 daagde fietstocht voor voor volgend jaar in Taiwan. Nu spreken we tegen niemand nog, anders zijn we niet meer thuis.

Helga heeft haar bollekestrui behouden, maar haar gele trui afgestaan. Het was te warm met al die truien.

Vanavond wordt het vroeg in bed, het zal nodig zijn om ons zwaar programma van morgen en de volgende dagen af te werken. Tot Santiago volgende donderdag is het nog best pittig.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gittan:
    20 juli 2019
    Eens doorzetters, altijd doorzetters!
    Heb nog nooit opgeven in jullie woordenboek weten staan! Chapeau!
    Terug zeer mooie foto's mogen bewonderen, maar vooral de foto's van jullie beiden waar jullie steeds met een brede glimlach opstaan doen wonderen, wetende wat jullie die dag doorstaan hebben!
    Doe zo verder zou ik zeggen, jullie zijn héél goed bezig!
    Veel succes morgen powerwoman and powerman! 💪💪💪👊👊👊😘
  2. Dirk Huyghe:
    20 juli 2019
    Jullie gaan dat gewoon morgen efkes doen - we kennen onze pappenheimers !