Dag 6 : door het slapende Spaanse achterland

18 juli 2019 - Astorga, Spanje

Deze ochtend vroeg uit de veren om in de koelte te kunnen vertrekken en de hitte te kunnen voorblijven. We maken fietsslot los, of proberen toch, en het sleuteltje breekt af. Fietsslot niet open! Gereedschap om fiets te stelen hebben we niet bij. Na een blik van hoe kom je zoiets tegen, werd snel een garçon herschoold tot mecanieker. Met ijzerzaag en wat zweet was de klus binnen het kwartier geklaard.

We reden in een temperatuur van 14 graden richting centrum Leon, naar de Camino brug. Wie verschijnt daar? Je moet dit met je eigen ogen gezien hebben om dit te geloven. Sebastian nog wel! Hij had de vorige nacht goed kunnen doormarcheren. Hoe laat hij aangekomen is weet hij niet, hij leeft niet met de tijd van een uurwerk, enkel zon en maan geven tijdsindicatie. Als dat geen idee voor de toekomst is.

Het landschap dat we vandaag doorkruisten is gevarieerd. Het parcours heuvelachtig. We gaan een 10 km over keienpad. De fietsende pelgrim moet ook kunnen mountainbiken. In de velden zie je de rode aarde vol stenen. De velden zijn bedekt met zonnebloemen en mais. De bergen komen gevaarlijk dichterbij. Wie krijgt schrik van wie?

Tijdens onze lunchstop komen we groep Vlamingen tegen. Zij rijden Camino met fiets,  zware stukken met autobus en fietsen gaan dan in begeleidende vrachtwagen. Ze geven ons de raad morgen voorzichtig te zijn op de bergpas, zeker in de afdaling want het asfalt ligt blijkbaar zeer slecht. Een gewaarschuwde man is er 2 waard, een gewaarschuwde vrouw nog meer ...

Het was meer zoektocht, de route staat minder goed aangegeven en we hadden een totaal andere weg dan de stappers. Gps hulp was nu en dan nodig om ons op het rechte pad te houden. Tegen 15 uur zat onze 65 km er op en kwamen we aan in Astorga. We namen zonder nadenken een zeer stijle helling van 100 meter waardoor we ons in Geraardsbergen waanden. Het hotel deed ons lachen.

Morgen staat vol op programma. Een van onze zwaarste ritten staat gepland. We rijden van Astorga naar Ponferrado, 58 km met onderweg de beklimming van de Cruz de Ferro, ongeveer een klim van 30 km tot een hoogte van 1500 meter. We zullen zorgen dat we in vorm zijn morgenvroeg . En als de rit lukt, zullen we onszelf eens trakteren !   Goed geweten!

Bij leven en welzijn, tot morgen beste vrienden !

1. Tom:
    Mooie sfeerfoto’s.
    Leuk dat jullie ons laten meegenieten.

Tom en lieve
  2. Paul De Bruecker:
    18 juli 2019
    Jullie gaan gestaag vooruit....maar wat gezegd van Sebastian die je al DRIE dagen bent tegengekomen....die moet wel beschikken over een uitzonderlijke (vliegende) engelbewaarder !

Morgen voorzichtig...en laat ons weten wie de bolletjestrui mag dragen ..
  3. Gittan:
    Veel succes morgen! You can do this! 💪💪💪👊👊👊
  4. Guy:
    👍👍
  5. Dirk Huyghe:
    18 juli 2019
    Benieuwd wie morgen de bolletjestrui wint... succes alvast !
  6. Jan en Erna:
    18 juli 2019
    We gaan duimen voor morgen!
    Hou er de moed maar in...
    En denk er aan; ariba ,ariba...
  7. Guy:
    We zijn ge - arribeerd!!
  8. Jo De Ridder:
    18 juli 2019
    Mooie beelden en spannende verhalen, elke dag opnieuw.
    Het kriebelt hier serieus!
    Succes voor wat nog komen gaat en hou het veilig... ;-)
  9. Marleen De Paepe:
    18 juli 2019
    Het wordt inderdaad klimmen morgen 😥
    Maar, “de camino draagt u”, wordt gezegd... en als je het gelooft, krijg je echt vleugels 😇🧚‍♀️
    Dus, geen zorgen voor morgen 👍
    Proberen jullie aan het Cruz de Ferro mijn steen terug te vinden met een boodschap voor Jan ? Zo ja, dan geen twijfel meer dat Saint Jacques bestaat 😀
    Goede rit, morgen 🚴‍♀️🚴‍♂️
  10. Guy:
    20 juli 2019
    We hebben gezocht maar niet gevonden. Maar ik denk meer en meer dat Saint Jacques wel bestaat! Vertrouw er maar op !
  11. Jo De Ridder:
    18 juli 2019
    Mooie plaatsjes en spannende verhalen, elke dag opnieuw.
    Het kriebelt hier ferm!
    Succes voor de komende Camino en hou het veilig ;-)
  12. Guy:
    Doen we zeker! 😏🚲