Dag 2 : de piepers.

14 juli 2019 - Carrión de los Condes, Spanje

Deze ochtend iets minder fris wakker geworden dan gisteren. Deze nacht werden we gekweld door het natuurgeweld. Op de hoogvlakte van Burgos kunnen de donderslagen hevig zijn, de bliksemschichten helder en kan de regen met bakken uit de hemel vallen. We werden wakker van het oorverdovend  gekwetter van de zwaluwen. Dit kennen we in Erpe niet meer. De zon staat al te blinken.

Vandaag gestart in Castrojeriz voor de meest vlakke rit van de tocht. Het bleek toch nog licht golvend te zijn. Wel dikwijls welkome wind in de rug. In de voormiddag leek het alsof een zwart tapijt voor ons lag uitgerold door een lappendeken van geel en groen. De gele tinten werden gevormd door de onmetelijke graanvelden, dit moet een belangrijke graanschuur zijn. In West Vlaanderen zijn piepers al langer gekend, maar ook in Spanje krijgt de term ingang voor de ontluikende zonnebloemen :  deze die reeds voldoende zon en weinig wind krijgen staan reeds in volle glorie te bloeien,  terwijl de andere zich nog verstoppen in hun groen kleedje.

Na een 20 km kwamen we aan in Boadilla del Camino. Hier pronkt de Santa Maria, met daarnaast een gotische zuil van de rechterlijke macht uit de 15 eeuw, met afbeeldingen van de apostel Santiago. Misdadigers werden hier tentoongesteld als deel van hun straf die ze onder de kerk uitzaten.  Niet getalmd hier.

Een 5 tal km verderop liggen de hoge sluizen van het Canal de Castillo etappegewijs boven elkaar. In de 18 eeuw werd hieraan bijna een eeuw gebouwd, maar werd nooit afgewerkt. Het werd cultureel erfgoed. Waarschijnlijk toch een klein berekeningsfoutje van de ingenieur, want onduidelijk hoe 2 schepen versast zouden kunnen worden, terwijl dit het opzet was.

Na een lichte lunch in Fromista met zicht op de kloosterkerk van SAN Martin, een bocht naar rechts en we vervolgden onze route langs de vrijwel schaduwloze Tierra de Campos. De zon blaakte volop. De weg lijkt wel een rechte lijn en na kilometers rechtdoor trappen zagen we met wat goede wil het dorp van onze eindbestemming, Carrion de la Condes, liggen. We mochten nog een 10 tal keer de wens "Buenos Caminos " uitdrukken voor de stappende bedevaarders, en trokken dan het klooster in waar we de nacht zullen doorbrengen. Het is een voormalig nonnenklooster en 1 van ons beide is hierover super enthousiast.

Morgen mengen we ons ca 15 km onder de stappers en volgen we een mooie grindweg. We bidden nu al dat de banden dit aankunnen.

1. Dirk Huyghe:
    14 juli 2019
    Beste tante nonnetje en nonkel pater - hou het kuis vannacht in het klooster 😜
  2. Christine:
    14 juli 2019
    Prachtige foto's! Als je één van hen bekijkt, ben ik toch blij voor jullie dat de rit niet naar Jerusalem gaat :-)
    Braaf zijn vannacht bij de nonnetjes, hé, dat we geen klachten krijgen 😜
  3. Hilde De Ridder Épouse Batselier:
    15 juli 2019
    Volhouden! prachtige foto's en Slaapwel!
  4. Jan en Marleen:
    15 juli 2019
    Wat een mooie beelden! Niet vergeten: voor Compostela is het altijd rechtdoor... Als je aan de zee komt, ben je te ver!

Goed begonnen is al half aangekomen. Buon Viane por el dia 3!